Czym jest Smart City wg normy ISO 37120
Norma PN-ISO 37120 definiuje i ustala metodykę dla zestawu wskaźników do sterowania i mierzenia efektów działalności w zakresie usług miejskich oraz jakości życia. Jest ona zgodna z ustalonymi zasadami i może być stosowana w połączeniu z ISO 37101 oraz z innymi strategicznymi wytycznymi.
Wskaźniki mogą być wykorzystane do śledzenia i monitorowania postępów w zakresie efektów działalności miasta. Aby osiągnąć zrównoważony rozwój, należy wziąć pod uwagę cały system miejski. Planowanie przyszłych potrzeb powinno uwzględniać obecne wykorzystanie i efektywność zasobów, w celu lepszego planowania przyszłości. A zatem wskaźniki pozwalają w sposób świadomy i kompleksowy prowadzić politykę rozwoju ukierunkowaną na przyszłość.
Wskaźniki odnoszą się do poszczególnych obszarów tematycznych, uwzględniają różnice w zasobach i możliwościach miast na całym świecie.
Inteligentne miasta to w ostatnich latach bardzo popularny temat. Możemy obserwować, jak dynamicznie i sprawnie rozwijają się miasta, służąc lokalnej społeczności. Jednak brak ustrukturyzowanego podejścia do tego tematu może powodować chaos i problemy z podjęciem decyzji, w którą stronę konkretne miasto powinno budować swoją strategię, aby wykazać, że jego inteligencja rośnie oraz że zapewnia zrównoważony rozwój miejski w różnych dziedzinach.
W miastach z certyfikatem Smart City bez wątpienia inwestuje się w kapitał ludzki i społeczny oraz nowoczesną (opartą na technologiach informacyjno–komunikacyjnych) infrastrukturę jako napęd dla zrównoważonego ekonomicznego wzrostu oraz wysokiej jakości życia, mądrze gospodarując zasobami naturalnymi przez zarządzanie. Są to jednostki administracyjne, które w efektywny sposób integrują fizyczne, cyfrowe oraz społeczne systemy w celu zapewnienia zrównoważonej i dostatniej przyszłości dla swoich mieszkańców. To miejsca, gdzie podejście do ulepszenia usług miejskich, jakości życia mieszkańców oraz wzrostu lokalnej gospodarki obejmuje wiele aspektów i jest zintegrowane. Nowoczesne, inteligentne miasto wykorzystuje technologie informacyjne i komunikacyjne dla zrównoważonego rozwoju i poprawy jakości własnych usług.